Het woord van God heeft ultieme wijsheid in zich, de definitie van het woord betekent; onderwijzing. Omdat God's woord de bijbel, het Woord van God is. Hij is de maker van dit alles, de hemel, de aarde, en alles wat daarin is. Hij heeft bedacht en gewild dat Zijn wegen in lettervorm naar ons zouden komen, geïnspireerd door Zijn heilige geest. (2 Tim 3:16)
God is slimmer dan wij. Dit is een feit die we vaak mogen herhalen in ons hoofd. Waarom? Omdat dan het leven en alle situaties die er plaatsvinden meer diepgang krijgen. Omdat God alles met een goede reden doet en wij deze niet altijd kunnen voorzien. Zijn woord geeft inzichten en kennis om te begrijpen wat Hij aan ons wilt vertellen. Maar daar is voor nodig dat we gaan her-kennen wat deze letters op papier betekenen.
God's woord heeft een rode draad in de schrift. één van God's kenmerken is dat Hij scheiding maakt. Hij maakt bijvoorbeeld al scheiding vanaf den beginne tussen licht en duisternis. Gen 1:4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis. Hij maakt scheiding tussen goed en kwaad. Er staat dat het licht goed was, maar er staat nergens dat de duisternis ook goed was. God laat ook zien dat licht en duister niet gemixt behoren te zijn. De scheiding impliceert een principe die we ook constant teruglezen in de schrift en dat is dat God zegt dat we niet moeten mixen! (Lev 19:19)
De schrift heeft een principe van 'het eerst genoemde heeft een betekenis op alles wat er volgt'. Dat houdt in dat alle basis principes van de hele schepping en alle geschiedenis van de wereld een basis heeft in de begin hoofdstukken van Genesis. (Gen 1-4).
Dit principe wordt ook 7 keer uitgelegd in Jesaja. Jes 46:10 Die van den beginne aan verkondigt het einde, en van ouds af die dingen, die nog niet geschiedt zijn; Die zegt: Mijn raad zal bestaan, en Ik zal al Mijn welbehagen doen. Als we naar de hebreeuwse grondtekst kijken, gaat dit over het principe dat vanuit het begin het einde wordt verklaart. God initieert alles vanaf het begin al. Omdat Hij het einde van het begin ziet, en het begin van het einde ziet. Hij is namelijk slimmer dan wij zijn. God heeft een vooruitzicht omdat Hij God is.
We lezen aan het eind van Genesis 1:31 dat God alles zag en dat alles 'zeer goed' is. (Tov meod). Dat betekent tevens ook dat Hij alles gemaakt had hoe Hij het bedoeld had in volmaaktheid. Wij kunnen geen volledige voorstelling maken bij de diepgang van de volmaaktheid waarin God alles gemaakt had. We kunnen daar wellicht maar een klein stukje van begrijpen. Nadat God deze volmaaktheid bewerkt had, zien we dat de zondeval komt. Dit is het startpunt van de val van de mens. Ons grootste verlangen als gelovigen is om gemeenschap te hebben met de enige ware God. Opdat we weer één kunnen zijn en verenigd zoals het ooit was EN zoals het bedoeld was!
Daarom spreekt de hele schrift over God's plan van herstel en verlossing. Voor vandaag en voor de toekomst. De hele schrift spreekt over de belofte van herstel. In de studie hieronder gaan we in op de vervalsing en het bedrog wat plaats vond in de opening van genesis, en het gevolg en effect van deze gebeurtenis.
We zien namelijk dat er een grote strijd is in de schrift. De strijd is tussen de enige ware God יְהֹוָה en tussen hasatan een nep-god. Een gevallen engel die geen schepper is maar ooit geschapen is. Het grote conflict, deze krijg gaat over onze ziel. De satan is uit op ons hart, om deze weg te houden bij God en Zijn wegen. Dit doet hij door verleiding en bedrog. ''Geen misleiding, verleiding, afleiding, maar wij zoeken Zijn leiding.''
Dit lezen we terug in het verhaal in de tuin. Waar het voormalig fundament was dat niet onze wil geschieden maar God's wil, is er een verandering gekomen dat Adam en Eva deden naar wat goed was in hun eigen ogen. Ze zag dat de vrucht een lust was. Met het eten van de vrucht gaf ze daarmee aan dat niet God's wil, maar hun eigen wil zou gescheiden. Daar heeft de hele wereld tot op de dag van vandaag nog last van. Deze keuze heeft tot gevolg gehad dat de mensheid nu zo is zoals het is. Omdat wij een zondige natuur geërfd hebben. (Rom 5) Daarom moeten we ook wedergeboren worden! (Joh 3)
Maar voor we beginnen in Genesis komt er eerst nog een fundamentele tekst uit Openbaring:
Openb 12:7 En er werd krijg in den hemel: Michaël en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen. 8 En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in den hemel. 9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
Opmerkelijk is dat bij het woord 'krijg' in de grondtekst het Griekse woord Polemos staat, wat een strijd in ideeën betekent. We zien hier dat deze krijg werd gevoerd door de satanas. En als we aan het einde van dit hoofdstuk lezen, zien we op wie deze draak het gemunt heeft. Openb 12:17 En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.
Deze draak vergrimde zich dus op het 'overigen van het zaad'. Als we willen weten welk zaad er bedoeld wordt, is het nodig dat de schrift zichzelf uitlegt en we daar terug gaan lezen over deze oude slang, wat er gebeurd is. Opmerkelijk is ook dat de kenmerken van dit zaad degene zijn die Zijn geboden bewaren (dus liefde hebben voor God boven alles met geheel het hart), en dat ze de getuigenis van Yeshua de Meshiach hebben.) Wat is de getuigenis van Yeshua? Openb 19:10 En ik viel neder voor zijn voeten, om hem te aanbidden, en hij zeide tot mij: Zie, dat gij dat niet doet; ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, die de getuigenis van Jezus hebben; aanbid God. Want de getuigenis van Jezus is de geest der profetie. Het is dus de geest der profetie. Maar wat werd er geprofeteerd?? Dat er een verlosser zou komen en alles hersteld zou worden hoe het was. Niet alleen dat het gaat gebeuren, maar ook hoe, en waarom! Daar willen we ook deze studie op ingaan.
Laten we daarom starten bij de eerste keer waar het in de schrift gaat over het 'zaad' en waar de strijd start. Gen 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
Dit patroon van de scheiding tussen de twee zaden is door de hele schrift zichtbaar geworden. Beginnende bij de eigen eerste kinderen van Adam en Eva.
Gen 4:3 En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kaïn van de vrucht des lands den HEERE offer bracht. 4 En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen, en van hun vet. En de HEERE zag Habel en zijn offer aan; 5 Maar Kaïn en zijn offer zag Hij niet aan. Toen ontstak Kaïn zeer, en zijn aangezicht verviel. 6 En de HEERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij ontstoken, en waarom is uw aangezicht vervallen? 7 Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? en zo gij niet weldoet, de zonde ligt aan de deur. Zijn begeerte is toch tot u, en gij zult over hem heersen. 8 En Kaïn sprak met zijn broeder Habel; en het geschiedde, als zij in het veld waren, dat Kaïn tegen zijn broeder Habel opstond, en sloeg hem dood. 9 En de HEERE zeide tot Kaïn: Waar is Habel, uw broeder? En hij zeide: Ik weet het niet; ben ik mijns broeders hoeder?
Er komt ontzettend veel langs in deze passage. Hier onder een aantal opmerkingen.
1. Er is een verschil tussen het offer van Abel en van Kain. Het kenmerkt hier al twee verschillende zaden want God maakt scheiding tussen wat van Hem is en wat niet.
2. Het ene offer is gehoorzaam aan God's wil, en het andere vertoornt God. Er valt veel te zeggen over de diepere betekenis van de Hebreeuwse woorden die gebruikt worden, waardoor nog meer context en logisch begrip komt over waarom God het ene offer welbehaagde en het andere niet. (niet in deze studie)
3. De zonde is in Kain en vanuit deze natuur is hij jaloers en slaat zijn broeder dood. De schrift wijst hier aan dat eigen-begeerte op de loer ligt, en we over de zonde mogen heersen! (Alleen mogelijk door Zijn kracht in ons Fil 4:13)
4. Kain vraagt of hij zijn broeders hoeder is. Het antwoord zou ja moeten zijn! Waarom? Omdat we een verantwoording gekregen hebben om zorg te dragen en om te kijken naar onze broeders. Opdat we samen één kunnen zijn in God. Omdat de schrift aangeeft dat alles samen te vatten is dat we de naasten liefhebben als onszelf. We hebben zeggenschap gekregen van God over datgene wat Hij in ons leven toevertrouwt. En dat zijn ook de mensen waar we mee om mogen gaan.
Dit is een van de vele voorbeelden waarin de schrift een onderscheid maakt tussen een ware gelovige en een valse gelovige. De ene volgt God's wil, de ander niet. De ene wilt uiteindelijk graag God volgen, de ander is gericht op zijn eigen-begeerten. Het gaat om de hartsgesteldheid!
Wederom, dit patroon blijft zich door de hele schrift herhalen. Hieronder komen meerdere voorbeelden langs.
We zien in Genesis 6 dat er een zeer boze tijd was. Zelfs zo boos dat God zich berouwde over de mens op de aarde, het smartte Hem aan Zijn hart. Hij besluit de aarde schoon te wassen met een catastrofale wereldwijde vloed. De reden hiervan is beschreven in Gen 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldigt was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was. Bij de woorden gedichtsel der gedachten staan hebreeuwse woorden die nog meer achtergrond informatie geven. Yatser = concept van denken. Gasaf = geweven patroon van denken. Hun concept van denken was dus totaal van God af gericht. Eigenlijk het zelfde principe wat zijn oorsprong had in de hemelse gewesten waar we eerder lazen dat er een strijd was in ideeën. God heeft één idee: Zijn woord. Dat is hoe Hij Zijn mening en wil aan ons geeft. Daarom willen we Zijn woord volgen. Zijn woord is namelijk Hemzelf (Joh 1:1). En met Zijn woord heeft Hij de hemel en de aarde geschapen en alles wat daarin is. In Zijn woord is leven, en buiten Zijn woord is er geen leven. Dit Woord is ook vlees geworden en heeft onder ons gewoond, om het perfecte voorbeeld te geven van wat het Woord is...
Gen 6:8 Maar Noach vond genade in de ogen van de HEERE. 9 Dit zijn de geboorten van Noach. Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten. Noach wandelde met God.
Blijkbaar was Noach totaal anders dan al deze andere mensen. Hij was niet gelijkvormig aan hun manier van denken en niet gelijkvormig aan hun manieren van doen!! Hij was niet gaan mixen zoals de rest wel had gedaan in Gen 6:4. Vanuit dit begrip is het nog belangrijker te begrijpen dat Yeshua zei: het zal zijn in de laatste dagen als in de dagen van Noach en de dagen van Lot. Als we namelijk inzoomen op de verhalen die zich afspeelde was er maar een klein 'zaad' wat overbleef en de ark in ging, en had de menigte van de mensen van die dagen een boos hart. ''we need a savior!'' We hebben een verlosser nodig van ons boze hart. Daarom moest Yeshua sterven opdat de Geest kon komen en God in ons hart een 'ver'nieuwd verbond kon schrijven. Dat Hij Zijn 'Torah' op ons hart schrijft. (Jer 31:33, Heb 8:10) Op dat we Hem van harte gaan volgen en 'over de zonde heersen'. (Gen 4) Zodat we dienstknechten van rechtvaardigheid zijn en niet van zonde (Rom 6:17)
Later gaat de studie in op de specifieke eigenschappen van de levens van de mensen die in de schrift de twee zaden symboliseren. Maar nu eerst hieronder een lijstje met de vergelijkingen.
Isaac - Ismael
Jacob - Ezau
Schenker - bakker
2 verspieders - 10 verspieders
David - Saul
ware profeten - valse profeten (& priesters, leraren)
Er is twist binnen de 12 broers. Uiteindelijk leidt het tot scheuring.
8 goede koningen - 20 slechte koningen (gehoorzaam vs ongehoorzaam)
opgedeeld in het Noordelijke huis van Israel en zuidelijke rijk van Judah.
Afgevallen van het ware geloof waren bijvoorbeeld: edomieten, moabieten, ammonieten, ismaeliten, samaritanen. We zien continu dat God een 'remnant'-overblijfsel heeft waar Hij mee doorgaat. De afvalligen worden vaak afgoden dienaars en een plaag tegenover God's remnant.
Wat ik in de schrift teruglees is dat God met ons als individu een relatie wilt en dat individuen door Hem worden gered. Zelfs als ze in Moab geboren zijn, kunnen ze zoals Ruth uiteindelijk deel worden van het 'goede zaad'. Dit lezen we zelfs in het verhaal van Abraham. Hij was een afgoden dienaar en God riep hem om uit Ur der galdeën te komen naar een land waarheen Hij wijzen zou. Abraham deed dit en werd een Hebreeuw genoemd. Het interessante van deze naam is dat het betekent: 'one who crossed over'.
Ook zien we dit patroon uiteraard doorgaan in het nieuwe testament. Denk bijvoorbeeld aan de volgende 'false converts':
2 dieven aan het kruis naast Yeshua
Petrus (& discipelen) - Judas
God's kudde - Wolven in schaapskleren (velen komen in Zijn naam zeggende)
De satan komt vermomd! Hij zal komen als een engel des lichts, zo ook zijn handlangers. (2 Kor 11:14)
Yeshua vs Antichrist & Satan
Righteous people - wicked people
Liefhebbers van de wet - wetteloze
gehoorzamen gelovige - ongehoorzame gelovige
faithful - unfaithful
We hebben hen die op God's belofte staan. Wandelen vanuit geloof, in plaats vanuit ongeloof. Dit verschil maakt de schrift ook duidelijk in Romeinen 9.
tears among the wheat
5 foolish virgins among the wise
bad fish among the good
goats among the sheep
Er is altijd een groepje die de belofte vertrouwt, en een groep die niet in God vertrouwt en daarmee ongeloof heeft ondanks het bewijs... 12 verspieders gaan het land in en twee zeggen dat het land precies is zoals God beloofd had. De andere 10 zien niet de belofte maar de reuzen en obstakels die in dat land zijn en denken dat dit volk een sterker volk is dan zij en geloven daarmee niet in de kracht van God, belofte van God's woord van waarheid, en daarmee geloven ze niet God's belofte zoals Eva God's belofte ook niet geloofde dat je 'zeker zult sterven als gij daarvan eet'.
Rom 9:6 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn. 7 Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden. 8 Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend. 9 Want dit is het woord der beloftenis: Omtrent dezen tijd zal Ik komen, en Sara zal een zoon hebben. 10 En niet alleenlijk deze, maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit een bevrucht was, namelijk Izaak, onzen vader. 11 Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende; 12 Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen. 13 Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
Lees verder heel Romeinen 9 voor nog meer context.
Kortom het komt weer neer op twee zaden:
God's belofte gelovende hebbende en daaruit werken - Vanuit ongeloof en eigen werken zelf rechtvaardig willen zijn bij God of bij Hem verdienen te horen.
God zal Zijn koninkrijk gaan herstellen. Zijn wil zal geschieden hier op aarde, zoals in de hemel.
Han 3:19 Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden; wanneer de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn van het aangezicht des Heeren, 20 En Hij gezonden zal hebben Jezus Christus, Die u tevoren gepredikt is; 21 Welken de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door den mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw.
Daarom zijn we nu in een heiligmakings proces. We leren nu Zijn onderwijzing te DOEN door Zijn kracht. Kol 3:1 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods. 2 Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. 3 Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God. 4 Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. 5 Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst. 6 Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid; 7 In dewelke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij in dezelve leefdet. 8 Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uwen mond. 9 Liegt niet tegen elkander, dewijl gij uitgedaan hebt den ouden mens met zijn werken, 10 En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft;
Nu mag onze wandel (hallacha) zijn met God. Net zoals Noach die genade vond in de ogen van de HEERE, Hij wandelde met God en God was met Hem.
We mogen leren om anders te gaan denken. Omdat wat we zeggen en doen, voortkomt vanuit ons denken. Wederom, het gaat allemaal om ons hart.
Rom 12:1 Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst. 2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Welke mind mogen we wel gelijkvormig worden? Fil 2:5 laat deze mind in u zijn, gelijk ook in Yeshua ha Mashiach was. Want God wilt namelijk dat we terugkeren naar hoe het was. Gen 1:27 schiep God de mens naar Zijn beeld. 'Hebreeuws zegt: een representatief figuur'.
1 Joh 2:5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.
Jak 4:4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Daarom:
1 Joh 4:15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Rom 8:7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. 8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Het Griekse woord voor vijandschap is Egtra = 'a reason for opposition'. Een reden om tegen God's wet te zijn, dat is het bedenken des vleses. Dat is het kenmerk van Kain. Dat is de zonde en de eigen-begeerlijkheden. Het onderwerpt zich namelijk niet aan God's wil, want dat kan ook niet.
Daarom zegt de schrift:
2 Kor 6:14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? 15 En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige? 16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn. 17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. 18 En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.
We kunnen namelijk maar één Heer dienen. We dienen of God, of onszelf en daarmee de satan.
Matt 6:24 Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon. 25 Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding? - 33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
Er zijn twee koninkrijken.
Dus kies vandaag! '' Today is the day of salvation''
Heb 3:15 Terwijl er gezegd wordt: Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet, gelijk in de verbittering geschied is. 16 Want sommigen, als zij die gehoord hadden, hebben Hem verbitterd, doch niet allen, die uit Egypte door Mozes uitgegaan zijn. 17 Over welke nu is Hij vertoornd geweest veertig jaren? Was het niet over degenen, die gezondigd hadden, welker lichamen gevallen zijn in de woestijn? 18 En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren? 19 En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.
Joz 24:15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!
...............................................................
wordt vervolgd... In deze studie wordt later nog meer toegevoegd op de karakter eigenschappen en de mindset en wandel wat er concreet verschillend is aan dat van het goede zaad en het kwade zaad. Met praktische voorbeelden...