Bijbelse filosofie:
Ethiek: wat is goed? moraliteit?
Ethiek:
Wat is goed? Wat zouden wij goed of slecht moeten vinden? Dit zijn centrale vragen binnen de ethiek. De filosofie van het juiste handelen. Het gaat hierbij meestal om het handelen ten opzichte van medemensen, dieren en de natuur in het algemeen. De ethiek probeert antwoorden te vinden op vragen als "is de doodstraf ethisch verantwoord of niet?", "mogen dieren gebruikt worden voor dierproeven in laboratoria?" De ethiek houdt zich ook bezig met algemene vragen zoals "heiligt een doel alle middelen?"
Er is maar één definitie van goed en slecht. De bijbel. Want dat is Gods woord! Dat is God's instructie boek hoe we naar de wereld kunnen kijken. Hij geeft ons een legenda mee hoe we Zijn ontwerp kunnen begrijpen. Dat is een rust om te mogen beseffen. ''Het woord is een twee snijdend zwaard wat het goede van het kwade scheidt''
Normen en waarden:
Normen: dat wat we normaal vinden, onze ongeschreven regels
Waarden: dat wat we belangrijk vinden en waar we belangen aan hechten.
Dit gaat eigenlijk altijd over definiëren wat goed en kwaad is. De bijbel beschrijft dat we een verstand hebben gekregen. Als we verstandig zijn dan hebben we een goed mentaal onderscheidingsvermogen. Daarin kunnen we goed onderscheiden wat goed en kwaad is.
Onze cultuur heeft het vaak over ' onze rechten' zonder eigenlijk te definiëren wat daadwerkelijk recht is. De bijbel definieert heel duidelijk wat recht is: Zijn woord.
Wij als mens realiseren ons dat er een soort moraal framewerk moet zijn, bij welke we definiëren wat goed en kwaad is.
Sommige mensen stellen soms als aanklacht een vraag: Als er een God zou zijn die goed is, waarom is er dan zo veel kwaad op de wereld zoals kinderen die dood gaan.
Als je aanneemt dat er kwaad is, neem je ook aan dat er iets is wat goed is, want kwaad is de afwezigheid van goed. Dat betekent dat je een beeld hebt van goed. Waar komt dit beeld vandaan? Bovendien; als we geloven dat er kwaad is en goed, is je aanname ook dat er een standaard is om te onderscheiden en definiëren wat wel of niet goed is. Een morele standaard, een morele wet. Maar als er een morele wet is, moet er ook een morele wetgever zijn. Maar dat is juist het gene wat je probeert te bewijzen dat dat er niet is, in plaats van bewijzen dat Hij er wel is. Als je gelooft dat er geen God is, geloof je ook niet dat er een morele wet is, als je niet gelooft dat er een morele wet is, geloof je ook niet in goed, als je niet gelooft in goed, geloof je ook niet in kwaad. Dan wat is dan nog je vraag?
Als we een beeld hebben dat deze wereld er kwaad aan toe is dan bewijst dat juist dat er een God is. Er zit vooral nog veel onbegrip en een 'gap' tussen het begrijpen van hoe een goede God, kwaad kan laten toestaan. Het zou dus kunnen zijn dat de persoon in kwestie nog niet de ' big picture' begrijpt. Het uitgangspunt is dat God goed is en rechtvaardig.
Waarom er een morele wet moet zijn? Omdat de vraag altijd gesteld wordt door een mens, of over een persoon. Dat betekent dat er altijd morele waarde in de vraagsteller zit, waaruit hij of zij de vraag stelt. Dit bewijst juist dat er een God is want diegene denkt vanuit een morele wet.
We moeten iets hebben wat menselijke waarden definieert. Wat maakt het dat ik een persoon, een wezen, een schepsel van waarde ben?
Conclusie: 'Whatever evil does, it can not disprove the existence of God!''
Voor dat de mens (Adam) viel, was hij geschapen naar God's evenbeeld (ook karakter) Het evenbeeld van God, zou ons morele waarde moeten geven. God heeft namelijk het leven geheiligd.
Over de satan staat geschreven in eze 28:13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid. 14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen. 15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.
Er werd kwaad gevonden in deze gezalfde cherub. Dit is de oorsprong van een schepsel die door de Schepper geschapen is, die zover we kunnen lezen in de bijbel, de eerste was die ongerechtigheid in zich heeft gehad. We lezen ook de uitspraak van Yeshua: joh 8:44 Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen. 45 Maar Mij, omdat Ik u de waarheid zeg, gelooft gij niet. 46 Wie van u overtuigt Mij van zonde? En indien Ik de waarheid zeg, waarom gelooft gij Mij niet? 47 Die uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gijlieden niet, omdat gij uit God niet zijt.
Bij het woord vanaf den beginne staat in het Grieks: de eerste in rangorde.
Dus: Whatever evil does, it can not disprove the existence of God!