Wat hebben de feesten te maken met het Evangelie zou je denken? Nou alles. Want hierin wordt een plaatje geschetst over de betekenis van de eerste en de wederkomst van Christus.
De 7 feesten van God (zie leviticus 23) worden steeds vaker opnieuw gekend in de Christelijke wereld. 2 van die 7 worden altijd nog herdacht, alhoewel niet meer in de context van de eerste eeuw. Deze twee verwijzen naar de kruisiging en de uitstorting van de heilige geest. Maar de andere feesten wordt eigenlijk vrijwel geen aandacht aan gegeven. Dat is opmerkelijk, want de feesten zijn namelijk een blauwdruk van het evangelie. Als we die in de volgorde bekijken hoe God ze gegeven heeft, zien wij Zijn volledige heilsplan van zowel de eerste als de wederkomst van de Messias. Door deze herhaaldelijk te gedenken, hebben we verdieping over Zijn werk voor ons, en meer hoopvolle verwachting naar het Koninkrijk wat gaat komen.
Polycarp, een discipel van Johannes zei: dat de roomse tradities de tijden aan het veranderen waren, ze hadden tot dan toe altijd de dood van de Here Jezus herdacht op de 14e van Nissan, onafhankelijk van op welke dag van de week dit zou vallen. Later werd dit gebruik ook wel quartodecimanisme genoemd. Maar in Rome maakte ze er dus pasen van, en kwam later een verbod op het pesach feest tijdens Constantijn. Ze wilde niet meer geassocieert worden met de hebreeuwse wortels van het Christelijke geloof, juist ook vanwege de joodse gemeenschappen waar meer en meer wrijving mee ontstond. Je leest in geschiedenis boeken dat tot dan toe en t/m de 7e eeuw heidense Christenen samen de feesten vierden met Christelijke joden en zelfs ook niet Christelijke joden buiten Rome.
De discipel van Johannes zei hierover dat hijzelf zou blijven bij wat hij geleerd had van de apostel, en dat voortgezet diende te worden. Zo ontstonden er 2 soorten herdenkingen. In het westen de nieuwe traditie, en in het oosten bleef het bij het oorspronkelijke. Juist bij ons in het westen zie je daarom de eeuwen oude tradities die vandaag nog steeds gestalte hebben in protestantisme.
Een prachtige essentiele bijkomstigheid met het herondekken van deze feesten van de Here, is dat het oplossing bied aan bepaalde individuele en gemeentelijke problemen in de westerse maatschappij. Denk aan oplossing voor: individualisme, isolement, anti digitalisering. Het bied ook de mogelijkheid om als het lichaam van Christus samen te komen rondom gezette hoogtijden. Niet alleen met je vaste groepen waar je mee samen komt, maar God's volk wordt verzameld als veel groter volk. En deze eenheid rondom de Here Jezus, in de waarheid, kan van kracht & liefde getuigen naar de wereld. Zodat we elkaar tot een hand en voet kunnen zijn.
Op deze pagina behandelen we de feesten die we in de bijbel tegen komen. Wat is de link met het nieuwe testament?
Waarom heeft God ooit feesten ingesteld?
Het hele evangelie en koninkrijk van God is verborgen in de boodschap van de feesten ten diepste detail. Dit is wat Yeshua-Jezus kwam vervullen.
Welke feesten zijn het en waar verwijzen ze naar?
De feesten kunnen pas echt in betekenis gehouden worden nu Yeshua-Jezus opgestaan is?
Hoe houden we die feesten dan? Met welk doel? Wat vieren we dan?
Waar staat dit allemaal in de bijbel? Is er zoveel?
Meer antwoord op wat we gaan doen als we God's koninkrijk in mogen gaan.
Deze vragen worden dus in onderstaande video's behandeld, waar het dieper ingaat op wat welk feest voor betekenis heeft. Laat je nooit ontmoedigen door Christenen de feesten te willen onderzoeken en te doen. Want je wilt dat doen voor de eer van God. Immers deden alle profeten, alle apostelen, Jezus zelf, en zelfs Christenen in de eerste eeuwen dat ook zoals Polycarp als voorbeeld hier beschreven. Laat je dus niet veroordelen! kol 2:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Symbolen en schaduwen:
We zien dat God in de schrift alles wil gebruiken om ons iets te leren over Hemzelf. Alle beelden, symbolen, en schaduwen mogen iets van de geestelijke werkelijkheid leren.
2 tim 3:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; 17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
Hoe kunnen we dit toepassen met de symbolen uit de bijbel die het volk van God gegeven was? We moeten ons allereerst realiseren dat alle wetten geldig zijn voor ons, en ook alle wetten ongeldig zijn voor ons tegelijkertijd. (In hebreeuws denken kan dat samen)... Aangezien in Christus een nieuw verbond is (hebr 8), maar dat betekend niet dat het het eerdere verbond ontkent. Laten we hier praktisch naar kijken:
kol 2:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Staat hier dat we feest dag niet mogen houden, of moeten houden? Beide niet. Er staat dat het een schaduw is der toekomende dingen! Jezus zegt: de wet en de profeten verwijzen naar mij! Hij is de Here van de sabbat. Kom herwaarts tot Hem alle die vermoeid en belast zijn, en ik zal u rust geven...
Laat je er dus daarom ook niet in oordele! Dan zou je een farizeeër kunnen worden. Misschien vinden mensen dit te veel ruimte geven om God's wet niet in eer te houden, of misschien vinden mensen die juist te veel aandacht geven aan deze schaduwen van God. Welke mening je ook hebt, je moet het beeld erachter begrijpen en de hartsgesteldheid hoe God wilt dat we er mee omgaan! Doet u zelf aan het pinksterfeest? De vraag is vooral; waarom wel, of waarom niet? Al de schrift is van God ingegeven en nuttig tot lering. We lezen immers ook dat God continu onderwijst vanuit 'eerst het natuurlijke, om zo het geestelijke te begrijpen' 1 kor 15:44-46.
In leviticus 23 zien we de meest uitgebreide beschrijving van de 23 hoogtijden. Ik citeerd vers :2 Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: De gezette hoogtijden des HEEREN, welke gijlieden uitroepen zult, zullen heilige samenroepingen zijn; deze zijn Mijn gezette hoogtijden.
Als we naar het hebreeuws kijken, komt hier precies naar voren wat voor leerprincipe hier in schuil gaat.
heilige samenroepingen: ( MIKRA KODESH, oftewel, holy convocations) , a general rehearsel, a devine rehearsal.
gezette hoogtijden: (MOEDIM) fixed appointed times, devine appointments
Oftewel: God wilt vanaf het begin met de gezette hoogtijden iets zeggen. Met deze schaduwen wil Hij het volk laten proeven van de toekomende werkelijkheid als Hij Zijn volk en de hele mensheid het Koninkrijk God's gebracht zou hebben, en alles voleindigd zou hebben. Het zal worden zoals het was. We zien dat zodra het volk van God deze hogere en diepere laag te niet doet, God walgt van de feesten. Want als het niet meer ons hart raakt zoals Hij het bedoeld heeft. Zien we dat God beschrijft dat we helemaal het punt missen, en het tot eigen vleselijke dingen verdraaien. Jesaja profeteerde erover: 1:11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken. 12 Wanneer gijlieden voor Mijn aangezicht komt te verschijnen, wie heeft zulks van uw hand geëist, dat gij Mijn voorhoven betreden zoudt? 13 Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs de verbodsdagen. 14 Uw nieuwe maanden en uw gezette hoogtijden haat Mijn ziel, zij zijn Mij tot een last; Ik ben moede geworden, die te dragen. 15 En als gijlieden uw handen uitbreidt, verberg Ik Mijn ogen voor u; ook wanneer gij het gebed vermenigvuldigt, hoor Ik niet; want uw handen zijn vol bloed. 16 Wast u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelingen van voor Mijn ogen weg, laat af van kwaad te doen. 17 Leert goed te doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe.
Je kan dus ook totaal het punt missen waar de schaduwen naar verwijzen. God wilt een hartsverandering vanaf het begin af aan! Hij wilt ons hart omkeren, besnijden.
God wilt ons leren om naar Zijn evenbeeld te zijn. Gelijk als Christus die niet kwam om gediend te worden, maar om te dienen, Zijn leven te geven. Ja Hij sprak de waarheid naar Zijn wil in matt 25, dat Hij wilt dat we zorgen voor onze naasten en hulpbehoevende. Jak 1:27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld. Hieraan mogen wij onsleven toewijden (rom 12:1-2)
Dus God heeft dagen ingezet om het volk te leren in een generale repetitie, wat betreft zaken van Zijn koninkrijk, om te trainen in ons hart, hoe het ooit zal zijn, en hoe Hij het bedoeld heeft. De volheid verwijst naar Christus leven, dood, en opstanding! Hij is ons voorbeeld.
Hij gaf deze generale repetitie in de woestijn, waar Hij het volk heenbracht om voor Hem een feest te vieren. (exo 5:1). God wilt in de woestijn, een plek van woesternij en 'anti' eden, een feest vieren met het volk. Het feest verwijst naar de toekomst van het beloofde land en de zegeningen van de tuin van Eden. Hij geeft ze de tabernakel. Als het ware een mobiele tuin van Eden. Oftewel de ontmoetingsplek van God, waar de hemel en de aarde met elkaar in verbinding staan. God wilt namelijk in het midden van Zijn volk zijn (exo 25:8). Dit was zo in de tuin, en is ook de belofte van het nieuwe verbond, waarin wij nu Zijn tempel zijn, en huisgenoten God's. Hij wilt in het midden van ons wonen, door de heilige Geest. (1 kor 3 & 6)... Zien we die beelden waar het naar verwijst!?
De harmonie en goedheid van de tuin van Eden, waarin de ware rust en God zelf centraal stond, en wij in afhankelijkheid van Hem alleen in verbondpartnerschap tot Hem leefde als koninklijke priesters zoals Adam en Eva. Dit is God's doel, met de feesten een topje van de ijsberg te laten proeven van wie Christus is in de vervulling van de schaduwen, en hoe het ooit gaat zijn op de grote sabbat, wanneer God 's Koninkrijk zal gevestigd zijn, het 1000 jarige sabbatsrijk van God. Waar er dus weer totale shalom zal zijn, door de vredevorst. De feesten zijn daarmee validatie geworden van het evangelie. Alle 7 hoogtijden belichten een aspect van God's grote verzoeningswerk. Mijn mening is dat elke Christen op z'n minst één keer deel zou moeten nemen aan al die hoogtijden om daarmee tot volheid van kennis te komen door praktische uitvoer. Het is nuttig tot lering en onderwijzing. Met als doel Hem te kennen. En dus daarmee de geestelijke vervulling in Christus beter te leren kennen.
Dan wederom de vraag: moeten we deze feesten houden? Of andersom: moeten we mensen weerhouden van die feesten te houden? Na deze uiteenzetting moeten we concluderen dat het de verkeerde vraag is! Het gaat om het beeld erachter. Het gaat om waar het naar verwijst! De volheid is in Christus, Hij is alles in allen! Je kan nooit iemand oordelen of betuchtigen die God beter wilt leren kennen, en Zijn volk wilt leren kennen. Je kan niet iemand beoordelen om meer op Christus gericht te willen zijn, Hem lief te hebben, en naar Zijn karakter gevormd te worden door tijd apart te zetten die de bijbel gebruikt als schaduwbeeld wat naar Hem verwijst. Want dit hartsmotief is zuiver. Wie kan beschuldiging brengen tegen de uitverkorene Gods? Zo is er dan geen veroordeling meer voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet wandelen naar het vlees maar naar de Geest. Rom 6:1 & 8:32
We moeten altijd het hartsmotief proeven, want alles wat God gegeven heeft om van te leren kan de religieuze mens verdraaien tot een verderfelijk motief, waarin Christus niet centraal staat. Dat gebeurt maar al te vaak in kerken. Dat kan zelfs met de doop, of de maaltijd des Heeren, of welk symbool de bijbel ook maar geeft. Als het symbool de focus krijgt, ipv waar het symbool naar verwijst. Kan men de plank helemaal mis slaan, en vervolgens met het symbool elkaar de tent uitvechten. We moeten beproeven wat iemand bedoeld in het hart.
Kol 3:10 En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft;
11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen.
Voorbeelden van onderwijs halen uit schaduwbeelden:
Denk aan de tabernakel, of later de tempel, of denk aan de offerdienst uitgelegd in de Hebreeën brief. Zelfs alle regels en begrenzingen die het vlees beperken die Mozes geeft, ze hebben allemaal een goddelijk ideaal, een principe waar ze vanuit gegeven waren. Wat iets verteld over een karakter eigenschap van God. Wij moeten leren zien dat dit zo is, aangezien God ons hart wilt besnijden, moeten we Zijn hart leren kennen. Jezus wil ons in de kern van ons hart veranderen en transformeren, naar Zijn evenbeeld.
Dat is altijd God's bedoeling. Voorbeeld: matt 5:27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
Het moge duidelijk zijn dat Jezus hier aanwijst dat het niet gaat om grens gericht te zijn, zoals bijvoorbeeld wel of geen overspel. Maar dat de kern van Zijn onderwijs is, gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Als wij dan zien dat iemand een beelddrager van God mag zijn, hoe zouden wij dan ooit uit liefdeloosheid nog overspel willen doen, en daarmee iemand verdierlijken omwille van lust en eigenbelang? Jezus zegt het gaat om de verandering van het hart, en niet van de buiten kant. 'want het is wat de mens uitgaat, wat de mens verontreinigd' matt 15.
religie zegt: we geven een vrouw een boerka, zodat er geen overspel kan zijn en verleiding
Jezus zegt: het probleem ligt hem niet in meer kleding aantrekken, jullie hart is corrupt en moet veranderd worden, zodat je helemaal geen overspel wil doen, maar dat we onze naaste liefhebben en in God's volmaakte ideaal wandelen (gen 2).
Hier zie je het verschil tussen wetticisme, en de wet van Christus. Jezus standaard is eigenlijk confronterender als wetticisme, en daarnaast lost wettische regels niks op, want zelfs als iemand een boerka heeft kan iemand nogsteeds verleiden, en nog steeds overspel plegen met de ogen, en andere mannen met haar in gedachte. Jezus leert ons het probleem bij de kern aan te pakken, door de Heilige Geest ons van binnen uit de laten transformeren. Dit is de belofte van het nieuwe verbond (eze 36, jer 31, hebr 8:10)
Het concept en principe van sabbat is oorspronkelijk bedoeld van God, om iets te symboliseren van de rust en harmonie van de tuin van Eden, waar God alles voorbereid had en Hijzelf in rust keek op Zijn werk. Het symboliseert het proeven van het hemelse en eeuwigheids perspectief. God wilde later daarom ook zijn volk wekelijks stil laten staan bij Zijn koninkrijk wat zou komen, en de nieuwe mens in Christus (hebr 4). We lezen bijvoorbeeld in openbaringen over het nieuwe Jeruzalem, de nieuwe hemel en aarde, een nieuwe tuin van Eden, de nieuwe mensheid(Adam) in Christus, de nieuwe schepping, incl. Lichaam. Allemaal beeldragend over God's bedoeling en voornemen die Hij van de beginne al had voor de zondeval. God is always in the business of restoring His devine ideal! Hij is onze verlosser, zaligmaker, en Heer!
Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen!
4 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is. 5 Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil. 6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.
Onderaan de pagina vind je een link met een geschreven studie hierover.
Van pesach t/m pinksteren (shavuot).
In de link op Youtube is een serie waarbij meerdere feesten aan bod komen!
Mark Biltz heeft veel mooie studies over de feesten!
Shavuot (pinksteren)
Als u op het kanaal kijkt van TNT dan vind u ook filmpjes over de andere zoals de najaarsfeesten tegen.
Twee afspeellijsten van TNT. Zie voor de andere feesten ook op de youtube channel.
Hoe werkt God's Kalender? (afspeellijst)
''It's about time'' - Keith Johnson
Wilt u meer lezen over de bijbelse kalender met de bijbelse feesten?
Time will tell - Keith johnson serie
(afspeellijst), zie hier de trailer:
Voor meer informatie over God's chronologische kalender van de afgelopen 6000j is de Chronological Gospels van Michael Rood een ware aanrader. Hierin komen vele waarheden en patronen naar de oppervlakte die anders niet gezien zouden worden.
Pre 1:9 Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon. 10 Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn. 11 Er is geen gedachtenis van de voorgaande dingen; en van de navolgende dingen, die zijn zullen, van dezelve zal ook geen gedachtenis zijn bij degenen, die namaals wezen zullen.
Hieronder vind u een geschreven studie over het evangelie in de feesten met uitleg: