Dit onderwerp is veel over te schrijven. Hieronder is een onderdeel. Hopende later meer toe te voegen.
Scott Ritsema is een man die geschiedenis leraar geweest is. Hij heeft in het onderwijs gewerkt en laat zien hoe belangrijk bijbels onderwijs is.
De bijbel zegt in de Shma:
Deut 6: 6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn. 7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat. 8 Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand, en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen. 9 En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven.
Het staat in de shema, dat geeft al aan hoe belangrijk God onderwijs en opvoeding vindt. Hij voedt ons ook op. Wij zijn Zijn kinderen. Alles gaat over leren. De Shema is volgens het Jodendom en volgens onze Messias Yeshua de belangrijkste onderwijzing (instructie) die God geeft. ''het grootste gebod'' noemt Hij het. (Matt 22:37-40)
Matt 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. 29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. 30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.
Deut 12:28 Neemt waar, en hoort al deze woorden, die ik u gebiede, opdat het u, en uw kinderen na u, welga tot in eeuwigheid, als gij zult gedaan hebben wat goed en recht is in de ogen des HEEREN, uws Gods.
Matt 18:3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.
Bijbels leren:
Leren = doen
Leren = veranderen
Leren = concentrisch
Er rust een zegen op thuisonderwijs. God heeft het beloofd. We mogen daarin vertrouwen zoals Abraham die gewoon ging doen en ging wandelen. We weten nog niet alles als we vertrekken, maar Hij gaat het laten zien hoe het mag lopen. Want we mogen het in Zijn hand leggen!
Er rust een zegen voor het hele gezin. In de relatie met elkaar & met God. De onderwijzing over Zijn schepping mag namelijk continu plaatsvinden. Door dit als gezin te doen is er veel meer sturing naar elkaar. Alleen al omdat er samen geleerd gaat worden. Hiermee krijgen alle dagelijkse activiteiten een bijbelse invulling. Die context kan het dan in weggezet worden. De manier van denken van de kinderen wordt bijbels en niet beinvloed door de wereld vanuit klasgenoten en de leraar.
Een wereldse leraar zorgt voor wereldse leer, wereldse opvoeding, werelds denken. Het gebeurt ONGETWIJFELD. Wij kennen vele mensen die thuisonderwijs geven, en we zien de zegen die dat oplevert. We zien ook de ernst in van kinderen die tegenwoordig zeer ongehoorzaam zijn en in feite niet een verdiepte connectie met God hebben. We lezen in de schrift dat Josia 7 jaar was en een relatie met God had. Ook zagen we dat toen de Torah werd voorgelezen in Nehemiah & Ezra, het hele volk inclusief de kinderen de hele dag stonden om het te horen.
Het school systeem staat lijnrecht tegenover de bijbel. De manier van leren en organisatie kan veel effectiever en is langer dan een eeuw hetzelfde gebleven. Waar is de ontwikkeling hierin? Waarom opdelen in vakken? Waarom opdelen in leeftijdscategorieën? Hoeveel voorbeeld is de leraar voor de kinderen? Wat is het voorbeeld wat de leraar uitstraalt? Wat is het voorbeeld wat de 'populaire stoere' kinderen uitstralen? Wie heeft er invloed? Waarom leren voornamelijk alleen achter een bankje, in een rijtje, met één leraar die praat? De rest luistert of kijkt in het boek? Deze vragen worden ook behandeld in het filmpje van Sir Ken Robinson over onderwijs hieronder.
Het concept school is ontstaan vanuit de Jezuiten. Wat was hun doel om dit te brengen naar de maatschappij? Wilde ze mensen juist dommer maken? In slaap sussen? Bezig laten zijn met onderwerpen waarvan je de meeste niet gaat gebruiken in het leven, of vergeet? Scott Ritsema heeft hier interessante presentaties over. Zie hieronder.
Veel gestelde vragen:
Maar hoe gaat het dan met contacten van kinderen?
Hoe leren kinderen dan 'sociaal' zijn?
Je moet ze toch ook niet uit de wereld halen?
Er zijn andere dingen die wellicht veel belangrijker zijn als deze vragen. Bijvoorbeeld: kinderen leren hoe ze een ordening kunnen maken en een situatie interpreteren of het bijbels of werelds is. Of hoe contact eruit ziet in een groep met verschillende leeftijden. Nu is het vaak een groep van één en de zelfde leeftijd + 1 ouder iemand. Is dit de juiste groepsdynamiek waarin een mens optimaal leert en samenwerkt? Ik geloof van niet. Is dit een dynamiek die een kind het liefst wilt? Onze ervaring zegt dat dit ook niet waar is. Het hangt namelijk van de individuen af waarmee het kind een groep vormt. Wie zijn het? Wat doen ze? Waar geloven ze in? Wat zijn hun intenties van de betrokkenheid met de groep en met elkaar?
Kinderen leren sociaal zijn vaak niet van een leeftijdsgenoot. Sterker nog; daar komt juist vaak onhandig gedrag vandaan. Wie kan zich niet 'de stoere jongen' uit de klas herinneren van vroeger, die het voorbeeld was voor vele andere kinderen om juist onhandige dingen te doen. Kinderen nemen op scholen vaak veel meer voorbeeld aan elkaar dan aan de leraar. Terwijl de leraar het voorbeeld behoort te zijn. Een voorbeeld zijn is onderdeel van iemand iets leren in de bijbel. Dat is wat Yeshua kwam doen. Dit is waarom er zoveel verhalen zijn. Zodat we ons kunnen herkennen in deze mensen. (1 Kor 10:11)
Bovendien mogen we ons afvragen wat de wereld is en waar we juist wel en niet uit gehaald mogen worden. wetende dat eigenlijk de meeste kinderen in de geschiedenis van de mensheid niet op school hebben gezeten met leeftijdsgenoten. Schoolplicht is pas sinds begin 1900. Daarvoor werd op allerlei andere manieren geleerd. School staat niet automatisch in verbinding met effectief leren. Leren over levenslessen gebeuren juist vaak buiten school.
Voorbeeld van 'vergeten' vakken
Als er dan al vakken zijn...Waarom niet een vak over hoe je het leven kan leven? Hoe kan je effectief samenwerken? Hoe ben ik niet op mezelf gericht? Bewustzijn van eigen functioneren binnen een (kinder) groep? Zelfstandigheid van leren, hoe werkt leren? Welke leer manieren werken effectief bij mij? Hoe heb ik gezondheid, en waarom is dat belangrijk? Wat zijn de kwaliteiten die God me gegeven heeft en hoe kan ik die ontdekken? Wat maakt een kind een kind en een ouder een ouder? (rolverdeling) ... Hoe leer ik creatief denken, meerdere antwoorden op een vraag? Waarom is alles al uitgekauwd en is er een volledig programma waar kinderen passief van worden?
Bovendien wordt je verboden of moeilijk gemaakt als je vrij wilt nemen vanwege een bijbels feest, of omdat God zegt dat je die dag iets specifieks mag doen met elkaar als gezin. Kinderen hebben in Nederland geen school plicht, wel leer plicht. Er zijn mogelijkheden voor thuisonderwijs! Als je een andere kijk hebt op leren en een geloof, kan je vrijstelling vragen van school. Vaak is het veel makkelijker als het kind nog nooit op school gezeten heeft. In België zijn ze minder strict in vrijstelling, en kan je in principe gewoon je kind zelf onderwijzen.
Neem contact op als u interesse heeft om meer over dit onderwerp te sparren.
Er valt nog veel meer over dit onderwerp te schrijven. Hopende hier later op terug te komen. Hier zal later nog onderwerpen langs komen zoals: hoe werkt leren, karaktervorming, opvoeding...