Er is een rode draad door de schrift. Een oproep van God om scheiding te maken tussen goed & kwaad, licht & duisternis. Om geen gelijk juk aan te trekken met een ongelovige. God roept ons op om uit Babylon te komen door de hele schrift heen. (Gen 12, Jer 51:6, Openb 18:4)
Maar wat houd dit gezegde in?
Babylon is een mindset. We moeten anders leren denken.
Babylon: verwarring, mixerij, voeding
De strongs zegt: H894 Babel baw-bel'
from H1101;
confusion; Babel (i.e. Babylon), including Babylonia and the Babylonian empire.
H1101 balal baw-lal'
a primitive root;
to overflow (specifically with oil.); by implication, to mix; also (denominatively from H1098) to fodder.
mixed, i.e. (specifically) feed (for cattle).
Babylon is dus ander voedsel. Gemixt en verwarrend voedsel. Een gemixte leer. Goed en kwaad verworven. Een andere leer want voedsel in de bijbel staat symbolisch voor een andere leer. Het zijn patronen van denkstof waar we uitgeroepen worden. Het handelen komt vanuit het denken. Leer is voeding, zorgt voor groei. Zie in genesis 3 de boom van kennis van goed en kwaad, en de boom des levens. Kies. Zie ook het Manna wat ze dagelijks gingen verzamelen om tot voeding te zijn in deze woestijn van het leven. De woestijn wat testen brengt richting het beloofde land. In Deuteronomium 8 staat dat van brood alleen wij niet zullen leven, maar van al het woord wat uit God’s mond uitkomt. De satan vermomd zich altijd als een engel des lichts, zo ook zijn handlangers. Het is iets wat 'shined' (dit is ook de betekenis van de slang: Nachash). Het is de buitenkant. Het lijkt goed maar is kwaad. Het is nep, made-up. Wat van de buitenkant goed lijkt maar eigenlijk kwaad van binnen is. Omdat het gemixte kennis is, GOED & KWAAD. Met deze bril kunnen we naar alles om ons heen kijken. Komt het overeen met Gods woord of is het werelds?
Er werd geprofeteerd in Jes 5:20 Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid! 21 Wee dengenen, die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn!
Babylon; Het is de ideology & onderwijzing van het andere koninkrijk. Het koninkrijk van de vijand. Een vals koninkrijk die bestaat zonder bestaansrecht. Het is niet 'de goede boodschap' maar de verleidelijke boodschap die naar verwoesting leid. Die weg is breed, en velen zullen daar heen lopen. (Matt 7) Zowel in dit leven als in wat hierna komt brengt het dood, verwoesting, pijn en verdriet. Het is bedrog, een schijn goede boodschap die eigenlijk op den koor slecht is omdat het goed lijkt maar het niet is.
bab - el betekend ook 'poort van God'. Bab = poort, el = God. Maar het is wel een poort naar een andere god van een ander koninkrijk. De bijbel beschrijft dat het een smalle poort is die naar het leven lijd! (Matt 7)
Babylon is een term wat impliceert totaal in strijd te staan met het koninkrijk van God יְהֹוָה YHVH, Yeshua. Er is een geestelijke strijd vanaf het begin der tijden. En deze strijd is een strijd in ideeën, een strijd om het hart. Een strijd om specifiek jou als persoon. Zie bijv. Openb 12:7 En er werd krijg in den hemel: Michaël en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen. Bij het woord krijg staat in het grieks: polemos pol'-em-os from pelomai (to bustle); warface; strijd in ideeën.
Spr 23:26 Mijn zoon! geef Mij uw hart, en laat uw ogen mijn wegen bewaren.
Waarom is dit belangrijk? Opdat we niet bedrogen worden door de listige leugens van de 'Nachash' (de slang) zoals de eerste Adam… Die slang is degene die het slechte met ons voor heeft en wil dat we ten onder gaan en NIET bij God komen. Dat is het doel en effect van dit systeem! Daarom mogen we elkaar wakker en attent maken op deze dingen naar elkaar. Deel de waarheid in liefde.
We willen juist het gedachtepatroon ontwikkelen van Yeshua ha Mashiach (fil 2:5), de 2e Adam die niet viel voor de listige leugens en verleidingen van hasatan in de woestijn.
God had de mens / Adam, geschapen naar Zijn evenbeeld. Dat was Zijn bedoeling voor de mensheid. Gen 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
Maar wij zijn gevallen net als Adam. Door zijn zonde, hebben wij zonde geërfd.
1 Kor 15:21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens. 22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden...45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.
Wij hebben Zijn levendmakende Geest nodig.
Rom 5: 12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. 13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. 14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou. 15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen. 16 En niet, gelijk de schuld was door den een, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit een misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking. 17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus. 18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens. 19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
Efe 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden; 2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid; 3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen; 4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, 5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden), 6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
Kol 2:9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk; 10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht; 11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; 12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. 13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;
Rom 6: 1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? 3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. 5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. 7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. 8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
God roept ons op om heilig te zijn. (1 Pet 1:16, Lev 11:44) Wat betekent dat? Het woord heilig (kadosh) betekent apart gezet, rein/schoon, moreel goed & onschuldig. Apart gezet van wat? Van het wereldse systeem. Datgene wat zonde symboliseert. Het symboliseert 'zelf', zelf-gerichtheid. In Gen 11:4 lezen we over de toren van babylon: En zij zeiden: Kom aan, laat ons voor ons een stad bouwen, en een toren, welks opperste in den hemel zij, en laat ons een naam voor ons maken, opdat wij niet misschien over de ganse aarde verstrooid worden!
Overal in de schrift waar we lezen: ''en de mens begon zelf''... Dat is waar het kwaad geschied.
Wat was er aan de hand met de mensen in de dagen van Noach?
Gen 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
In de grondtekst gaat dit over dat de mens hun gedachten patroon continu zelf-gericht was.
Matt 24:37 En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. 38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging; 39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
Rom 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Hoe zit dit eruit? In de 21ste eeuw leven we in een wereld waar mensen zichzelf en boven alles God kunnen verliezen door de zorgvuldigheden van hun 'eigen leventje' en het systeem.
2 Kor 5:19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. 20 Zo zijn wij dan ambassadeur van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. 21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Het draait niet om ons, maar om Hem. We zijn nu ambassadeurs van een ander koninkrijk. We mogen nu bij Hem horen. Niet van de wereld maar wel in de wereld om een ander licht te schijnen. (Joh 17:14-15 Rom 12:2 heb 11, )... Efe 5:8 Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts.
God zegt ons door heel de Torah, door de schrift heen, dat we niet een gelijk juk moeten aantrekken met een ongelovige. Wat betekend dat? 2 Kor 6:14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
Gerechtigheid & licht is in de bijbel gedefinieerd als de Torah (Ps 119:105,142,160, Spr 6:23)
Het is in feite Torah-loosheid. Mensen die in het vlees leven en niet naar God's geest willen leven. Mensen die voor zichzelf leven en niet op God gericht & op andere gericht zijn. Mensen die dus een andere onderwijzing & instructie volgen, en daarmee een andere boodschap hebben. Dus ze volgen een ander evangelie.
We worden opgeroepen om onszelf te bewapenen tegen de verleidelijke pijlen. (Efe 6) We worden opgeroepen om alarm te slaan en te waarschuwen voor mensen die in een brandende huis zitten en levensgevaar lopen. Ze moeten daar uit te komen. En de mensen die richting een afgrond lopen, en moeten omdraaien voor ze naar beneden vallen. Of een ieder die onbewust op het treinspoor loopt terwijl de trein eraan komt. Omdat ze het zelf niet door hebben, en wij hen liefhebben, willen we graag delen. Maar het moet wel open zijn. God zal aanwijzen voor wie het bedoeld is.
God beslist. We willen geen parelen voor de zwijnen werpen. (Matt 7:6) Geen deuren openen waar Hij ze sluit en deuren sluiten waar Hij ze opent. Wel willen we blijven zoeken naar de verloren schapen. (Joh 10:16) Omdat dit een missie is die onze Herder ons gegeven heeft. Onderwijst dan alle volken, alle kreaturen. (Matt 28:19-20) Er is een goede boodschap! Er is hoop, een zekere verwachting. Voor nu en voor wat hierna komt. Gods koninkrijk is nabij gekomen en Hij roept ons om tot Hem (terug) te keren. Want God heeft de wereld alzo liefgehad, dat Hij zijn zoon voor ons wilden geven (Joh 3:16). Hij had ons lief voor wij Hem lief hadden (1 Joh 4:19 ) Hij had ons lief zelfs toen we nog in zonden waren, zelfs toen koos Hij om voor ons te sterven en ons lief te hebben. (Rom 5:8) Hij stierf zelfs voor degene die Hem ondankbaar waren en wellicht nooit dankbaar zouden gaan worden. Hij stierf voor degene die het niet verdienen. Hij stierf voor mij.
De links verwijzen en verwoorden naar wat Babylon impliceert in concrete voorbeelden, lees hier goed de context. Wederom, niet alles is automatisch fout. We willen definiëren wat werelds is. We willen het woord doen. Het gaat om het uiteindelijke motief waarmee we die dingen doen, het principe. Daarom kunnen de voorbeelden ook veranderen.
De bijbel beschrijft dat we uit Babylon, uit Egypte, uit het land Ur moeten komen, lech lecha! Op naar het beloofde land als een pilgrim & stranger (1 Pet 2:11). Wetende dat deze wereld niet ons thuis is. Wederom is hierin een actie van ons verijst en een andere manier van denken. Want elke actie komt voort uit onze gedachten. Als we handige dingen bedenken, gaan we handige dingen doen. Als de Israelieten in Egypte bleven zitten, zouden ze niet in het beloofde land aan kunnen komen. We mogen wandelen met Hem, door de woestijn. En zoals Yehoshua hen het land in leidde, zo zal de Messias Yehoshua ons inleiden in Zijn belofte.
Kom uit dit systeem! Kom uit de wereld. Kom uit van haar mijn volk! Hebt geen deel aan haar zonde! (Openb 18:4) Leer Hebreeuws denken zoals onze Messias dat was. (wordt een Hebrew = '' someone who crossed over to the other side''). We mogen oversteken in onze gedachten in alle situaties in ons leven. Van het vlees naar de Geest. Van Babylon naar Sion. Want uit Sion, komt de Torah! (Jes 2) We hebben grieks / westers / Babylonisch leren denken, en nu mogen we terugkeren, oversteken naar de juiste kant.
Heb je interessante inzichten over het onderwerp Babylon waar we uit mogen komen. Deel het dan graag. We willen elkaar als broeders en zusters versterken in het woord & het lichaam van Mashiach. Je kunt altijd mailen.